tiistai 5. helmikuuta 2013

Muovikorjausta

Meillä oli tossa viime viikolla muovikorjaus kouluttaja lvklta opettamassa erilaisista muoveista kaikkea ja miten niitä korjataan.

ABS=(Akryylininitriilibutadieenistyreeni) ABS muovin voi testata kastamalla vaikka pumpulipuikko asetoniin ja hieromalla sitä muoviin ja katsoa reagoiko se. Jos se sulaa/reagoi asetoniin niin se on ABS muovia. Ja myös kynsilakanpoistoaine käy kuulemma asetoonin sijasta hyvin. Jos ABS muovia pitää korjata niin pitää tehdä asetonista ja siitä muovista massa joka on sitten kuin liimaa  sillä saa korjattua sitten osia. Autossa tähän voi törmätä mm. joissain koteloissa.


SMC ( Sheet moulding compound)

Itseasiassa termi SMC ei oikeastaan kuvaa valmistusmenetelmää, vaan käytetyn puolivalmisteen tyyppiä. Ammattikieleen termi SMC on kuitenkin vakiintunut kuvaamaan myös valmistusmenetelmää. SMC-menetelmässä kuumapuristus tapahtuu ahtopuristuksena, jossa muutaman millimetrin paksuinen, taipuisa SMC-materiaali puristetaan muottiin. Muotoonsa puristettu aihio kovetetaan lämpötilan avulla.

SMC soveltuu lähinnä levymäisten muotokappaleiden valmistukseen. Taloudellinen sarjakoko on luokkaa 10 000 kpl. Kappaleiden maksimikoko on noin 4,5 m2. Kappaleiden lujuus jää selkeästi pienemmäksi kuin esim. kuitukelaamalla valmistettujen tai suulakevedettyjen kappaleiden.

Autoteollisuus käyttää runsaasti SMC:tä: mm. koripaneeleja, puskureita, säleikköjä, katon osia, spoilereita, konepeltejä ja kojelautoja valmistetaan tällä menetelmällä. SMC muovin korjauksessa on hyvin tärkeää ettei sekota niitä koska  SMC:tä ei saa korjata polyesteri hartsilla koska se ei kestä. Se on korjattava epox hartsilla tai epox pohjasella peltiliimalla.


PUR (Polyuretaani) muovia ei voi hitsata koska se lähtee vain paloina eikä sula ollenkaan.  PUR käyttö 
Johteet, eristelevyt ja -vaahdot, kulutuspinnat, kaapelien vaipat, ketjupyörät, vaahtomuovi

PC= Polykarbonaatti-muovien merkittävin ominaisuus on niiden hyvä iskunkestävyys. Polykarbonaateista valmistetaan muun muassa kypäriä, iskunkestävää läpinäkyvää muovia, matkapuhelinten näyttöjä, suojalasien linssejä ja aikaisemmin myös armeijan muovisia lautasia. Kun PCtä muovihitsaa pitää sulattaa kauemmin muovia koska siinä kovempi lämmön kestävyys, mutta heikoin pakkasen kestävyys esim kovaan lumihankeen osuttaessa saattaa palasia lennellä. PC muovi muistaakseni kouluttaja sanoi että löytää jostain mersuista, sierrasta ja joku muu auto tais olla mistä löytää.

PE (polyeteeni) muovia voi olla esim. tiivisteet ja säiliöt. Muovikassit, pussit, narut, putket, saavit, pullot
Se on korjattava hitsaamalla koska siihen ei tartu liima.

PP (polypropeeni) on tosi mukavaa hitsattavaa koska se sulaa niin hyvin.Se on kiteinen muovi ja sivutuote öljyn valmistuksessa. 

PVC (polyvinyylikloridi) muovi on lujaa mutta siinä on huono iskunkestävyys pakkasella, se haurastuu, säilyttää hyvin muotonsa ja on hyvä säänkesto. PVC kehitettiin 30-luvun puolessavälissä Saksassa. PVC-muoveja on lukemattomia puolivalmisteita. Materiaali on helppo työstää, sahata, taivuttaa, hitsata, liimata jne. PVC on itsestään sammuva aine. Hyvien mekaanisten ja kemiallisten ominaisuuksiensa vuoksi PVC:tä käytetään teollisuuden eri käyttöalueilla. PVC on erittäin käyttökelpoinen korroosion kestävyytensä ansiosta erilaisten säiliöiden ja altaiden valmistuksessa.

Joitain auton ja mopojen osia ei saa/voí korjata esimerkiksi jotain tukikehikoita yms

Tekstistä tuli nyt mitä tuli kun ei jaksanut enempää ja tarkemmin ruveta tekemään



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti